Google från 2010 och framåt

Google har alltid varit ett företag som haft fokus på innovation och vågat ta risker. Det sägs att alla anställda har rätt att en dag i veckan jobba på ett helt eget projekt utan direkt styrning uppifrån, i förhoppning om att få fram nya kassakor på det sättet.

Under 2010-talet har man lanserat flertalet produkter och tjänster varav vissa har blivit mer lyckade medan andra lagts i malpåse efter något eller några år. Samtidigt är det här Googles styrka ligger – man vågar (och har råd att) testa saker för att se om det blir hit eller miss. Sedan konsoliderar man sina resurser och satsar hårdare på saker som genererar pengar och lägger ner de saker som inte gör det hellre än att låsa fast sig.

  • Google har över 50 000 patent registrerade
  • Varje sekund görs över 63 000 sökningar på Google

Google åren 2010-2013

År 2010 började Google försöka ta ett större grepp om hela internet genom att lansera en egen bredbandstjänst som skulle vara “hundra gånger snabbare” än konkurrenterna. Google Fiber som det kallades blev dock ingen succé i sig och lades ner 2016, men som så ofta när det gäller Google träffade man rätt ändå. Den ambitionen gjorde nämligen att deras konkurrenter på bredbandsmarknaden fick eld i baken och gjorde sitt bästa för att snabba på hastigheten i sina egna nät för att stämma i bäcken. Att den breda amerikanska allmänheten idag har tillgång till blixtsnabbt internet är givetvis en stor fördel för det som är Googles hela kärnaffär – nämligen sökningar, som är beroende av bra bredband.

Andra noterbara saker som hände under denna period var bland annat att cykelvägar började visas i Google Maps och att företaget 2013 gjorde en investering på flera hundra miljoner dollar i en vindparksanläggning i Texas. Något man inte kan undvika att lyfta är deras satsning på Google+ som lanserades med pompa och ståt 2011. Google+ var ett försök att komma in på marknaden för sociala medier efter att de sett Facebooks enorma och snabba tillväxt. Det här var givetvis ett hot för Google eftersom Facebook mer och mer började ta positionen som folks naturliga startsida på internet. Google+ blev dock ytterligare en mindre lyckad satsning. En av Googles styrkor är dock att hela tiden studsa tillbaka från försök som inte slår väl ut.

Google åren 2014-2016

Under denna period i företagets historia genomfördes en större omstrukturering av bolaget och ett nytt moderbolag startades: Alphabet. Detta är idag ett av världens tio högst värderade företag, vilket verkligen är något att skryta med, då detta är ett relativt nytt företag. Nu gjordes ytterligare en ny satsning på ett nytt område i och med att mobiltelefonen Google Pixel lanserades under 2016. Man lanserade också surfplattor under samma varumärke. Tidigare har Googles operativsystem för mobiltelefoner, Android, varit väldigt framgångsrikt, men det här var första gången man gav sig in på hårdvarumarknaden också. Den senaste pixeltelefonen lanserades i slutet på år 2018, så det finns fullt hopp om att det här ska bli en långlivad produktserie.

En sak som de flesta teknikföretag satsar hårt på är olika lösningar för smarta hem, så även Google. En av de stora produkterna är Google Home, en serie smarta högtalare som lanserades 2016. De kan inte bara spela upp musik eller starta YouTube-klipp på röstkommando, utan rätt installerade kan du använda dem till att styra hela ditt smarta hem. På det här området är Googles främsta konkurrent Apple. Bägge företagen ser att det här är en utveckling som kommer komma starkt i framtiden, men det som talar till Googles fördel här är att de är mer öppna för att samverka med andra utvecklare och företag. Apple vill däremot gärna låsa användaren till deras produkter i alla led.

Google från 2017 tills nu

Google har under de senaste åren framförallt fokuserat på att bygga vidare på det man redan har och vässa det ytterligare. Man har lanserat sin egen Google Assistant (motsvarande Siri eller Alexa) och man har dessutom utlovat en starkare satsning på AI och VR-teknologi. Framförallt har det dock handlat om att vässa och utveckla befintliga plattformar för att bibehålla sin marknadsposition snarare än att lansera nya satsningar. Den här trenden lär sannolikt fortsätta. Internet har trots allt bara vuxit och de stora banbrytande landvinningarna är redan gjorda. Även om det vore naivt att tro att det inte kommer komma nya innovationer och kasta om allt får man nog ändå konstatera att det är en smart strategi av Google att fokusera på det befintliga – i alla fall just nu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *