Hur framtiden ser ut för Google

Att Google är en riktig framgångsfråga har väl knappast lyckats undgå någon, i alla fall vad gäller de som har någon form av intresse för IT och teknik. Begreppet “att googla” är vida känt och hur många företag har egentligen lyckats med en sådan bedrift? Man kan verkligen påstå att Google har en hel del att leva upp till. Från den nuvarande positionen på marknaden kan det väl bara gå nedåt?

Hur ska ett företag som Google lyckas toppa den succé som arbetats fram genom åren? De står definitivt inför en rad olika utmaningar framöver där det gäller att fortsätta dominera marknaden i en ganska hård konkurrenssituation. I denna artikel ska vi spekulera i Googles framtid.

  • Google är ett av världens största företag
  • Hur ser framtiden ut för Google?

Stor närvaro på marknaden

På något sätt känns ändå Google svåra att rubba från sin nuvarande marknadsposition. Som ett resultat av att de under åren som gått byggt upp sin verksamhet och popularitet har de nått den absoluta toppen i branschen. Det man samtidigt inte ska glömma är att Google har många strängar på sin lyra. Här handlar det inte enbart om sökmotorn som var och varannan använder sig av. Google har tänkt lite längre än så genom att dessutom satsa på både operativsystem, webbläsare och olika IT-verktyg. Allt detta har de naturligtvis gjort för att bygga upp en stor närvaro bland användare, oavsett om det handlar om sökningar på webben eller installation av användbara IT-tillämpningar och verktyg.

En stor sektor för Google är förstås operativsystem, både för mobiltelefon, surfplatta och PC. Genom att förvärva Android som OS till mobiler och surfplattor har Google verkligen hittat en guldgruva. Det finns inga tecken på att Android som operativsystem skulle försvinna eller tappa i popularitet, snarare tvärtom. Faktum är att Android tagit in på Apples iOS och erbjuder snart lika många appar som sin största konkurrent. Det är heller inte troligt att Google skulle göra sig av med Android när succén är så pass stor. Med Chrome OS, som erbjuds till PC-datorer, har man också lyckats ta en andel av en marknad som dock fortfarande domineras av Microsoft. Med tanke på Googles förmåga att ta sig an konkurrenterna kan de nog ge Bill Gates en god match.

Populär webbläsare och användbara verktyg

Googles webbläsare Chrome är en av de mest populära på marknaden och befinner sig i stort på samma popularitetsnivå som Microsofts Internet Explorer och Mozillas Firefox. Genom att inkludera användbara funktioner direkt i webbläsaren, såsom exempelvis översättning av olika språk, har det varit lätt att hitta en publik som uppskattar det där lilla extra i funktionalitet. Det är inte troligt att Chromes popularitet kommer dala – Google ser kontinuerligt till att hålla sin webbläsare uppdaterad med den senaste tekniken och agerar marknadsledande på flera plan. Trots att konkurrensen är hård märks det tydligt att Google har koll på vad både Microsoft, Mozilla och andra har för sig. Chrome finns tillgängligt för både dator, mobiltelefon och surfplatta.

Google är också mästare på diverse olika verktyg som är mycket användbara för att hantera och mäta data på webben, exempelvis AdWords och Analytics. De här verktygen har faktiskt ingen större konkurrens. Trots att det finns andra företag som erbjuder liknande tjänster kommer de i dagsläget inte i närheten av den effektivitet som Googles motsvarigheter har. Det måste ändå anses att Google har lång och gedigen erfarenhet av arbete med webb och det här tar sig uttryck i mycket användbara tjänster. Att som litet företag kunna hävda sig med korrekt sökmotoroptimering möjliggörs i allra högsta grad med användandet av den här typen av verktyg. Här är Google utan tvekan marknadsledande och detta kommer säkerligen bestå framöver.

Googles väg in i framtiden

Går Google då en ljus framtid till mötes? Tveklöst, ja. De har sett till att finnas närvarande inom flera områden på marknaden, vilket är receptet för fortsatt framgång. Google har förstått vikten av att inte “lägga alla ägg i en korg” genom att erbjuda användare både operativsystem, webbläsare och en marknadsledande sökmotor. Den stora närvaron inom webbaserade verktyg gör att de även där hittat en kundkrets som säkerligen kommer finnas kvar även i framtiden. Tjänsterna AdWords och AdSense (för marknadsföring) i kombination med Analytics ger användaren en komplett verktygslåda som baseras på Googles breda erfarenhet av webblösningar. Det är alltid spännande att följa Googles resa, som med största säkerhet kommer fortsätta att imponera i framtiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *